Sivuston seuranta ja kotisivujen analytiikka on erityisen tärkeää, koska ne auttavat ymmärtämään käyttäjien käyttäytymistä, parantamaan konversioita (eli käyttäjä tekee halutun tapahtuman sivuilla kuten yhteydenoton tai verkkokauppamyynnin), mittaamaan markkinoinnin tuottoa ja tekemään tietoon perustuvia päätöksiä liiketoiminnan kehittämiseksi. Verkkosivujen analytiikka ja seuranta on hyödyllistä erityisesti verkkokaupoissa, yrityksen verkkosivuilla, sisältösivustoilla, palvelusivustoilla sekä koulutus- ja oppimissivustoilla. Näillä sivustoilla analytiikan avulla voidaan optimoida ostoprosessia, parantaa käyttäjäkokemusta, seurata markkinoinnin tehokkuutta, arvioida sisällön laadukkuutta ja kehittää palveluprosesseja. Kotisivujen analytiikka antaa arvokasta tietoa, joka auttaa tekemään sivustosta entistä tehokkaamman ja käyttäjäystävällisemmän. Oikeanlainen seuranta on GDPR-lain mukaista, anonyymia ja käyttäjällä on myös oikeus kieltäytyä tästä evästebannerin kautta.