UTM-linkit ovat vähän kuin pieniä lisätunnisteita, joita lisätään verkkosivujen osoitteisiin kysymysmerkin jälkeen (?). Niiden avulla pystytään seuraamaan tarkasti, mistä liikenne sivuille tulee. Kysymysmerkin jälkeen tulevat tunnisteet eivät vaikuta itse osoitteeseen eli, kun on vaikka verkkosivu.fi/palvelut/?utm-source=google tämä loppu pätkä ei vaikuta mille sivulle kävijä tulee linkistä.
Miksi niitä käytetään?
- Kampanjoiden seuranta:
- UTM-linkkien avulla voidaan selvittää, mitkä markkinointikampanjat tuovat eniten kävijöitä verkkosivulle.
- Esimerkiksi, jos mainostat tuotetta Facebookissa ja sähköpostitse, UTM-linkkien avulla voit selvittää, kumpi kanava tuottaa enemmän myyntiä.
- Liikenteen lähteiden tunnistaminen:
- UTM-linkit auttavat tunnistamaan, mistä lähteistä kävijät tulevat, kuten hakukoneista, sosiaalisesta mediasta tai sähköpostiviesteistä.
- Sisällön tehokkuuden mittaaminen:
- Niiden avulla voidaan seurata, mitkä sisällöt, kuten blogikirjoitukset tai videot, tuovat eniten liikennettä.
Miten ne toimivat?
- UTM-linkit sisältävät muutamia lisäparametreja, jotka kertovat verkkosivulle saapuvasta liikenteestä.
- Yleisimpiä parametreja ovat:
- utm_source: Kertoo, mistä liikenne tulee (esim. Facebook, Google, uutiskirje).
- utm_medium: Kertoo, millä tavalla liikenne tulee (esim. sosiaalinen media, sähköposti, maksettu mainonta).
- utm_campaign: Kertoo kampanjan nimen.
- utm_term: Kertoo hakusanan(käytetään usein google ads mainoksissa).
- utm_content: Kertoo sisällön, jota kautta kävijä tuli.
- Kaikkia ei tarvitse täyttää, esim. Source kertoo jo paljon hyödyllistä tietoa
Esimerkki:
- Jos jaat linkin verkkosivullesi Facebookissa, linkki voi näyttää tältä:
www.verkkosivu.fi?utm_source=facebook&utm_medium=social&utm_campaign=kesakampanja
Tämän linkin avulla nähdään, että kävijä tuli Facebookista, sosiaalisen median kautta ja kesäkampanjasta. Tämän avulla pystytään tarkkailemaan myös Google Analyticsissa onko esim. Facebookin kautta tulleet kävijät ostaneet tai ottaneet yhteyttä. Kysy lisää kunnon seurannasta ja nosta markkinointisi uudelle tasolle!
Kokeile alta linkkirakenninta. HUOM, jotta linkeistä on apua, pitää sivuille asentaa esim. Google Analyticsi.