Tehokasta digimainontaa - Palvelemme koko Suomeen
  • 046 8011432
  • yhteydenotto@digimainonta.fi
River Mountain logo tumma.

Miksi verkkosivusi eivät tuota yhteydenottoja? 5 yleisintä syytä ja niiden korjausliikkeet

Johdanto

Olet investoinut aikaa ja rahaa näyttäviin verkkosivuihin. Ne ovat verkossa ja teknisesti toimivat, mutta mitään ei tapahdu. Puhelin ei soi, sähköpostiin ei kilahtele tarjouspyyntöjä, ja turhautuminen kasvaa. Kuulostaako tutulta?

Et ole yksin. Moni yrittäjä kamppailee saman ongelman kanssa. Hyvä uutinen on, että syyt ovat usein tunnistettavissa ja korjattavissa. Verkkosivuston tehtävä ei ole olla pelkkä digitaalinen käyntikortti, vaan aktiivinen työkalu, joka herättää kiinnostuksen ja ohjaa asiakkaan ottamaan yhteyttä.

Tässä artikkelissa käymme läpi viisi yleisintä syytä, miksi verkkosivut eivät tuota tulosta – ja mitä voit tehdä asialle.

Sisällys

Oikeat ihmiset eivät löydä sivuillesi

Vaikka sivustosi olisi maailman upein, siitä ei ole hyötyä, jos potentiaaliset asiakkaasi eivät koskaan löydä sitä. Liikenteen puute on perustavanlaatuinen ongelma.

Heikko hakukonenäkyvyys: Asiakkaasi etsivät ratkaisuja ongelmiinsa Googlesta. Jos sivustoasi ei ole optimoitu avainsanoille, joita ihanneasiakkaasi käyttävät, jäät näkymättömäksi.

Vääränlainen liikenne: Pelkkä kävijämäärä ei riitä. Jos markkinointisi (esim. sosiaalisessa mediassa tai maksetuissa mainoksissa) houkuttelee väärää kohderyhmää, saat kyllä klikkauksia, mutta et yhteydenottoja. Varmista, että viestisi puhuttelee juuri niitä ihmisiä, joiden ongelmat voit ratkaista.

Korjausliike: Selvitä, millä sanoilla asiakkaasi etsivät palveluitasi, ja varmista, että nämä termit löytyvät sivustosi sisällöstä luontevasti. Kohdenna markkinointitoimesi tarkasti sille yleisölle, jolle tuotteesi on tarkoitettu.

Epäselvä ensivaikutelma ja puuttuva luottamus

Kävijällä kestää vain muutama sekunti päättää, jääkö hän sivuillesi vai painaako hän paluunappia. Tässä ajassa sinun on vakuutettava hänet kolmesta asiasta: kuka olet, mitä teet ja miksi sinuun voi luottaa.

Amatöörimäinen ulkoasu: Vanhentunut design, suttuiset kuvat tai sekava asettelu viestivät epäammattimaisuudesta ja karkottavat asiakkaat.

Arvolupaus puuttuu: Jos kävijä ei ymmärrä heti etusivulle saavuttuaan, mitä hyötyä yrityksestäsi on juuri hänelle, hän poistuu. "Mitä teette, kenelle ja miksi minun pitäisi välittää?" – vastaa tähän kysymykseen välittömästi.

Korjausliike: Varmista, että sivustosi on visuaalisesti ammattimainen ja arvolupauksesi on kirkkaana etusivulla. Lisää sivuille runsaasti luottamusta herättäviä elementtejä, kuten aitoja asiakastarinoita ja kuvia tiimistäsi.
Bing mainontaa yrityksille.

Viestisi on sekava tai liian monimutkainen

Kun ensivaikutelmasta on selvitty, seuraavaksi puntaroidaan sisältöä. Usein yritykset sortuvat puhumaan itsestään ja tuotteistaan tavalla, jota asiakas ei ymmärrä tai joka ei herätä kiinnostusta.

  • Sisäpiirijargoni: Puhutko teknisillä termeillä, jotka ovat tuttuja vain sinulle ja kollegoillesi? Asiakas ei ole kiinnostunut "dynaamisesta synergiavaikutuksesta", vaan siitä, miten helpotat hänen elämäänsä tai säästät hänen aikaansa.

  • Ominaisuudet, eivät hyödyt: Älä listaa vain tuotteesi ominaisuuksia. Kerro, mitä hyötyä niistä on asiakkaalle. Älä myy porakonetta, vaan helppoa ja siistiä tapaa ripustaa taulu seinälle.

  • Yrität puhua kaikille: Jos viestisi on suunnattu kaikille, se ei puhuttele ketään. Määrittele ihanneasiakkaasi ja kirjoita sisältö suoraan hänelle.

Korjausliike: Käy läpi sivustosi tekstit ja muokkaa ne asiakaslähtöisiksi. Puhu selkeää suomea, vältä jargonia ja keskity hyötyihin.

Sivuston tekniset ongelmat ja huono käytettävyys

Mikään ei tapa yhteydenottohaluja tehokkaammin kuin turhauttava käyttökokemus. Vaikka sisältösi olisi timanttia, tekniset puutteet ajavat kävijät pois.

  • Hitaus: Jos sivuston latautuminen kestää yli 3–4 sekuntia, merkittävä osa kävijöistä luovuttaa.

  • Surkea mobiilikäytettävyys: Suurin osa selaamisesta tapahtuu nykyään puhelimella. Jos sivustoasi on vaikea käyttää pienellä näytöllä, menetät valtavan määrän potentiaalisia asiakkaita.

  • Vaikea navigointi: Jos kävijä ei löydä yhteystietoja tai hinnastoa helposti, hän turhautuu ja poistuu. Valikon on oltava looginen ja selkeä.

  • Liian monimutkaiset lomakkeet: Kysytkö yhteydenottolomakkeessa kymmentä eri asiaa? Jokainen ylimääräinen kenttä on yksi syy jättää lomake täyttämättä.

Korjausliike: Testaa sivustosi nopeutta ja varmista, että se toimii moitteettomasti mobiililaitteilla. Pyydä ulkopuolista henkilöä kokeilemaan sivustoasi ja etsimään sieltä tiettyjä asioita. Yksinkertaista yhteydenottolomake minimiin (nimi, sähköposti/puhelin ja viesti riittävät usein).

Toimintakehotus puuttuu tai on tehoton

Tämä on yksi yleisimmistä ja samalla helpoimmin korjattavista virheistä. Olet tehnyt kaiken oikein: saanut oikean kävijän sivuille, vakuuttanut hänet ja tarjonnut loistavaa sisältöä. Sitten et teekään mitään.

Et pyydä häntä toimimaan.

  • Toimintakehote (Call-to-Action, CTA) puuttuu kokonaan: Et kerro kävijälle, mitä haluat hänen tekevän seuraavaksi.

  • Kehote on piilossa: Pieni "Ota yhteyttä" -linkki sivun alareunassa ei riitä. Toimintakehotteiden tulee olla näkyviä ja houkuttelevia painikkeita.

  • Kehote on epäselvä: "Lue lisää" on heikko. "Pyydä maksuton arviointi", "Lataa opas: 5 vinkkiä kodin myyntiin" tai "Varaa 15 minuutin keskusteluaika" ovat vahvoja, koska ne kertovat tarkasti, mitä tapahtuu seuraavaksi.

Korjausliike: Lisää jokaiselle sivulle selkeä ja näkyvä toimintakehote. Mieti, mikä on kunkin sivun tavoite, ja ohjaa kävijää määrätietoisesti sitä kohti.

Yhteenveto: Miten lähteä liikkeelle?

Älä lannistu, vaikka tunnistaisit sivustoltasi useita näistä ongelmista. Aloita pienin askelin:

Tee pika-analyysi: Käy sivustosi läpi yllä olevan listan avulla. Ole rehellinen.

Valitse tärkein korjauskohde: Mikä on se yksi asia, jonka korjaamisella olisi suurin vaikutus? Onko se etusivun viestin kirkastaminen vai yhteydenottolomakkeen yksinkertaistaminen?

Tee yksi muutos ja mittaa tuloksia: Tee valitsemasi parannus ja seuraa, muuttuuko mikään. Pienet, jatkuvat parannukset tuovat pitkällä aikavälillä parhaat tulokset.

Verkkosivusi on väsymätön myyjäsi, joka työskentelee 24/7. Varmista, että sillä on oikeat työkalut ja selkeät ohjeet menestyäkseen.

Mitä tehdä seuraavaksi?

Ota meihin yhteyttä ja parannetaan yhdessä Google näkyvyyttäsi. Hakukoneoptimointi ja Google mainonta meiltä kokemuksella ja hyvin hoidettuna.

Voit parantaa nopeutta monin tavoin. Tärkeimpiä ovat:

  • Kuvien pakkaaminen ja optimointi

  • CSS- ja JavaScript-tiedostojen minimointi

  • Tehokkaan palvelimen ja välimuistin (caching) käyttö

Se lisää verkkosivustosi liikennettä potentiaalisilla asiakkailla, parantaa brändisi tunnettuutta ja rakentaa luottamusta. Kun yrityksesi löytyy helposti, myynti kasvaa.

Koska suurin osa verkkohauista tehdään nykyään mobiililaitteilla ja Google arvioi sivustot "mobiili ensin" -periaatteella. Huono mobiilikokemus johtaa suoraan heikompaan hakukonenäkyvyyteen.

Paranna konversioita luomalla selkeitä ja houkuttelevia toimintakehotteita (CTA), parantamalla sivuston yleistä käytettävyyttä, hyödyntämällä A/B-testausta ja analysoimalla käyttäjädataa pullonkaulojen löytämiseksi.

Analytiikkaa kannattaa seurata säännöllisesti, vähintään kuukausitasolla, jotta pysyt ajan tasalla sivustosi suorituskyvystä ja käyttäjien käyttäytymisestä. Suurempien markkinointikampanjoiden aikana seurannan tulisi olla tiheämpää.

Oletko valmis muuttamaan mainonnan mitattaviksi tuloksiksi?
Jätä yhteydenottopyyntö. Käydään läpi, miten voimme konkreettisesti kasvattaa myyntiäsi Google-mainonnan avulla. Keskustelu ei sido sinua mihinkään – saat vain rehellisiä neuvoja ja selkeän suunnitelman.

Tai soita:

Puh. 046 8011432 / Patrik Åberg
River Mountain Markkinointitoimiston logo.
Tehokas tulosvetoinen markkinointitoimisto Vantaalta.
Palvelemme koko Suomeen joka alaa.

Yhteys

yhteydenotto@digimainonta.fi
Puh: 046 801 1432
Myös Whatsapp
Aukioloaika Arkisin klo 10-16
Vierumäki, Vantaa 01450
© Copyright 2025 River Mountain Oy
Sitemap Tietosuojaseloste
Pyydä tarjous